יצחק ורבקה – חתונה ממבט ראשון? (חלק א')

תקציר:

יחסית לועדת הפסיכולוגים שבריאליטי מלפני שנה, נראה שאליעזר "מחפף" ומסתפק במשימת הדחה בודדת. אבל אם ניצמד לאותיות הקטנות, נגלה שאליעזר הוא מפיק על.

פירוט:

שרה נפטרת, ואברהם מבין שגם הוא לא יחיה לנצח, וצריך לחשוב על המשכיות. הוא לא רוצה שיצחק יתחתן עם בנות כנען, אבל הוא גם לא מוכן שיצחק יצא לדייטים מחוץ לכנען. הוא קורא לאליעזר, יד ימינו, כדי להפיק חתונה ממבט ראשון. כלומר, המשודכים יפגשו לראשונה בחופה, כמו בריאליטי ששודר לפני שנה.

בריאליטי, קבוצת מומחים התאימה בצורה מדעית שני משתתפים, שמפקידים את גורלם בידי אחרים לאחר ששבעו מרורים מלחפש בעצמם.
הפקה מקצועית מזקקת את הדרמה, ששיאה מתחת לחופה – האם מישהו מהמשתתפים יתחרט?
בפרשה שלנו נקודת הפתיחה לכאורה שונה.

אף אחד לא נואש.
המפיק – לא הכי מקצועי, ובמקום ועדת פסיכולוגים מסתפק במשימת הדחה בודדת, להשקות זר צמא וגם את הגמלים שלו. בחורה עם לב נהדר תעבור את זה, אבל גם אולי בחורה ממוצעת ביום נהדר תעבור את זה. נראה כמו שילוב של מנהגי שדכנות ממקום אחר, והסתמכות על ניסים.

אבל, אם ניצמד לאותיות הקטנות, אולי נגלה שבני-אדם מתנהגים באופן דומה כבר אלפי שנים.

הסיפור מתחיל ביצחק הרווק, שבשל מאוד להתחתן, ולא רק בגלל רווקות מתמשכת[i]. אמנם לפי חלק מהפרושים יצחק כבר בן 40, ובתנ"ך היו מתחתנים כמו בגילאים של היום. מצד שני לפי חלק מהפירושים הוא רק בן 29[ii], וכאן לחץ הוא כבר עניין אישי. אבל אצל יצחק יש הרבה מעבר ל"הילד בן 30": הוא לא מצליח להשתחרר ממות שרה אימו. אם ביהדות אחרי שנה "צריך לשחרר", ניסיון השידוך תופס את יצחק עמוק בתוך האבל למרות שעברו כבר שלוש שנים[iii]. פרופ' יעל שמש, מחברת כאן את המחקר הפסיכולוגי ומציינת שאחת מההתמודדויות האפקטיביות עם אבל היא יצירת קשרי חיבה חדשים, מאשרי חיים[iv].
יצחק טבצ'ניק, מחדד שגם אברהם הלך בדרך זאת ומייד אחרי נישואי יצחק "ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה" – וזאת עוד מעבר למפעל ההנצחה במערת המכפלה.

אז יש רווק שמוכן להסתכן, אבל האם יש הפקה מדעית ודרמטית לתהליך?

רוב המחקרים שבדקו שיקולים בהעדפת בן זוג מצאו נטייה חזקה יותר לבן זוג דומה מאשר לבן זוג בעל תכונות משלימות[v]. יצחק גדל בבית של נתינה (הכנסת אורחים, חילוץ  מסוכן של בן-דוד) כך שכל ועדת פסיכולוגים הייתה מעריכה שמבחן הגמלים של אליעזר הוא התחלה לא רעה לתוצאה שאולי תשמח את יצחק.
אבל הניסוי שתכנן אליעזר בבני אדם, הוא מורכב, מאתגר – ומרגיז יותר[vi].

שלב א', "הנה אנוכי ניצב על עין המים" – יש מעיין לשתיית בני אדם, ויש את הבאר שמוזכרת אחר-כך בהקשר של הבהמות. אליעזר יכול בקלות לשתות מהמעיין אבל מטריח את רבקה.

שלב ב' – לחפש דווקא מישהי עם "כדה על שכמה", לאחר שבדיוק סיימה להניף – או לדחוק, תלוי בסגנון – עשרות ק"ג של מים אל הכתף ("אמפורה" למשל, כד נפוץ במרחב בעת העתיקה, שקל עד 50 ק"ג[vii]).

שלב ג' – "והיה הנערה אשר אומר אליה הטי נא את כדך". המשתתפת צריכה לבצע תמרון קשה, במקום שאליעזר יטה בקלות את הכד ויעזור לה לעזור לעצמו.

רק אם מדובר באשה נדירה מבחינת "לדון לכף זכות", הכנסת אורחים, חכמה, טוב לב ומה לא, היא יכולה לפרש את המצב גם בצורה אחרת.

אשה כזאת תשער שלעבד הזה יש מגבלה פיזית, שמונעת ממנו לקחת מים מהמעיין, או להטות אל עצמו את הכד.
אחרי כל זה היא עוד צריכה לחשוב ברוגע ובהיגיון, ולהסיק שאם זה המצב – הגמלים שלו בצרה חמורה…
ושיהיה לה אכפת גם מבעלי חיים.

כלומר, אליעזר שילב במקצועיות מבחן פסיכוטכני עם תכנית ה-MTV "דייט מהגיהינום", בה בוחנים במצלמה נסתרת כמה הקורבן מוכן לסבול, או לרחם, על דייט בעייתי.

השלב הבא היה אמור להיות הפקה גרנדיוזית שתכבוש את המשפחה של רבקה ולא תשאיר לה סיכוי חוץ מלאשר את החתונה.

רק שכאן נתקל אליעזר במתמודד על מריאליטי אחר – לבן.

על ההפתעה המרה שמצפה לו – בפוסט הבא.

עוד ובהרחבה על פסיכולוגיה בתנ"ך, ניתן יהיה לשמוע עוד שבוע בהרצאת חינם שלי במרכז בגין בירושלים, ה-15.10 ב-20:30.

זוהי הרצאת היכרות לשוקלים להירשם לקורס שלי, "כששרלוק הולמס פגש את התנ"ך" שנפתח במרכז בגין עוד שבועיים. ניתן להירשם בטל' 02-5652011 או בקישור. על קצה המזלג של תכני הקורס:IMG_0008

 

 

 

 

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

WordPress.com. ערכת עיצוב: Baskerville 2 של Anders Noren.

למעלה ↑

%d בלוגרים אהבו את זה: